Opatření pro bezpečnost
Modernizace si vyžádá trpělivost, opatrnost a součinnost řidičů
Informovanost řidičů o možných překážkách či zdržení na dálnici:
- kamerové připojení na systém ŘSD pro včasnou informovanost o situaci na dálnici
- Přítomnost odtahových služeb v dopravních špičkách kvůli rychlému zprovoznění úseků, kde dojde nehodám
- Novinka: řidiči budou informováni o aktuální situaci pomocí doplňkových dopravních panelů
Pro zásadní zvýšení bezpečnosti provozu ve zúženém profilu 2+2 budou užita nízká oddělující svodidla, jak je běžné při podobných akcích v okolních zemích
Úzká spolupráce s partnery (Policie ČR, Hasičský záchranný sbor ČR, Záchranná zdravotnická služba, Svaz měst a obcí, …)
Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Modernizace D1
O co jde v modernizaci D1
Modernizace spočívá v úpravě šířky ze stávajících 26,5 metrů na 28 metrů. Modernizací dojde k rozšíření zpevněné krajnice (odstavného pruhu) dálnice na každé straně o 0,75 metrů a tím ke zvýšení bezpečnosti v případě odstavení vozidla. Možnost vedení provozu v režimu 2+2 jízdní pruhy v jednom směru v době uzavírky jednoho jízdního pásu. V tuto chvíli není režim 2+2 možný, proto vznikají při jakékoliv uzavírce či nehodě kongesce, způsobené zúžením jízdního proudu do jednoho jízdního pruhu (režim 2+1).
Modernizace zahrnuje:
- opravu konstrukce vozovky
- úpravu odbočovacích a připojovacích pruhů a přejezdů středního dělícího pásu
- rozšíření dálničních mostů a nadjezdů
- opravu kanalizace a její doplnění o bezpečnostní prvky
- výměnu svodidel v celém úseku
- opravu a modernizaci stávajícího systému tísňového volání SOS
- doplnění telematických zařízení
- výměnu veškerých kabelových vedení ve středním dělícím pásu (SDP) a doplnění protihlukových opatření
Modernizace je rozdělena na 21 dílčích mezikřižovatkových úseků. Součástí stavebního úseku je vždy s ohledem na omezení provozu jedna mimoúrovňová křižovatka. Z těchto podmínek vyplývají začátky a konce staveb jednotlivých úseků, které jsou dlouhé od tří do 14,7 kilometrů.
Rozdělení na stavební úseky
Základním kritériem bylo rozdělení modernizované části dálnice D1 na mezikřižovatkové úseky, tj. MÚK – MÚK (EXIT – EXIT). Nejvhodnější z hlediska provizorního vedení dopravy během stavby.
Celkem je navrženo 21 úseků, z nichž na 5 je zpracována projektová dokumentace:
- úsek 01, most Šmejkalka
- úsek 02, EXIT 21 Mirošovice – EXIT 29 Hvězdonice
- úsek 03, EXIT 29 Hvězdonice – EXIT 34 Ostředek
- úsek 04, EXIT 34 Ostředek – EXIT 41 Šternov
- úsek 05, EXIT 41 Šternov – EXIT 49 Psáře
- úsek 06, EXIT 49 Psáře – EXIT 56 Soutice
- úsek 07, EXIT 56 Soutice – EXIT 66 Loket
- úsek 09, EXIT 66 Loket – EXIT 75 Hořice
- úsek 10, EXIT 75 Hořice – EXIT 81 Koberovice
- úsek 11, EXIT 81 Koberovice – EXIT 90 Humpolec
- úsek 12, EXIT 90 Humpolec – EXIT 104 Větrný Jeníkov
- úsek 14, EXIT 104 Větrný Jeníkov – EXIT 112 Jihlava
- úsek 15, EXIT 112 Jihlava – EXIT 119 Velký Beranov
- úsek 16, EXIT 119 Velký Beranov – EXIT 134 Měřín
- úsek 18, EXIT 134 Měřín – EXIT 141 V. Meziříčí západ
- úsek 19, EXIT 141 V. Meziříčí západ – EXIT 146 V. Meziříčí východ
- úsek 20, EXIT 146 V. Meziříčí východ – EXIT 153 Lhotka
- úsek 21, EXIT 153 Lhotka – EXIT 162 Velká Bíteš
- úsek 22, EXIT 162 Velká Bíteš – EXIT 168 Devět křížů
- úsek 23, EXIT 168 Devět křížů – EXIT 178 Ostrovačice
- úsek 25, EXIT 178 Ostrovačice – EXIT 182 Kývalka