Dálnice

Opatření pro bezpečnost

Modernizace si vyžádá trpělivost, opatrnost a součinnost řidičů

Informovanost řidičů o možných překážkách či zdržení na dálnici:

  • kamerové připojení na systém ŘSD pro včasnou informovanost o situaci na dálnici
  • Přítomnost odtahových služeb v dopravních špičkách kvůli rychlému zprovoznění úseků, kde dojde nehodám
  • Novinka: řidiči budou informováni o aktuální situaci pomocí doplňkových dopravních panelů

Pro zásadní zvýšení bezpečnosti provozu ve zúženém profilu 2+2 budou užita nízká oddělující svodidla, jak je běžné při podobných akcích v okolních zemích

Úzká spolupráce s partnery (Policie ČR, Hasičský záchranný sbor ČR, Záchranná zdravotnická služba, Svaz měst a obcí, …)

Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Modernizace D1

O co jde v modernizaci D1

Modernizace spočívá v úpravě šířky ze stávajících 26,5 metrů na 28 metrů. Modernizací dojde k rozšíření zpevněné krajnice (odstavného pruhu) dálnice na každé straně o 0,75 metrů a tím ke zvýšení bezpečnosti v případě odstavení vozidla. Možnost vedení provozu v režimu 2+2 jízdní pruhy v jednom směru v době uzavírky jednoho jízdního pásu. V tuto chvíli není režim 2+2 možný, proto vznikají při jakékoliv uzavírce či nehodě kongesce, způsobené zúžením jízdního proudu do jednoho jízdního pruhu (režim 2+1).

Modernizace zahrnuje:

  • opravu konstrukce vozovky
  • úpravu odbočovacích a připojovacích pruhů a přejezdů středního dělícího pásu
  • rozšíření dálničních mostů a nadjezdů
  • opravu kanalizace a její doplnění o bezpečnostní prvky
  • výměnu svodidel v celém úseku
  • opravu a modernizaci stávajícího systému tísňového volání SOS
  • doplnění telematických zařízení
  • výměnu veškerých kabelových vedení ve středním dělícím pásu (SDP) a doplnění protihlukových opatření

Modernizace je rozdělena na 21 dílčích mezikřižovatkových úseků. Součástí stavebního úseku je vždy s ohledem na omezení provozu jedna mimoúrovňová křižovatka. Z těchto podmínek vyplývají začátky a konce staveb jednotlivých úseků, které jsou dlouhé od tří do 14,7 kilometrů.

Rozdělení na stavební úseky

Základním kritériem bylo rozdělení modernizované části dálnice D1 na mezikřižovatkové úseky, tj. MÚK – MÚK (EXIT – EXIT). Nejvhodnější z hlediska provizorního vedení dopravy během stavby.

Celkem je navrženo 21 úseků, z nichž na 5 je zpracována projektová dokumentace:

  • úsek 01, most Šmejkalka
  • úsek 02, EXIT 21 Mirošovice – EXIT 29 Hvězdonice
  • úsek 03, EXIT 29 Hvězdonice – EXIT 34 Ostředek
  • úsek 04, EXIT 34 Ostředek – EXIT 41 Šternov
  • úsek 05, EXIT 41 Šternov – EXIT 49 Psáře
  • úsek 06, EXIT 49 Psáře – EXIT 56 Soutice
  • úsek 07, EXIT 56 Soutice – EXIT 66 Loket
  • úsek 09, EXIT 66 Loket – EXIT 75 Hořice
  • úsek 10, EXIT 75 Hořice – EXIT 81 Koberovice
  • úsek 11, EXIT 81 Koberovice – EXIT 90 Humpolec
  • úsek 12, EXIT 90 Humpolec – EXIT 104 Větrný Jeníkov
  • úsek 14, EXIT 104 Větrný Jeníkov – EXIT 112 Jihlava
  • úsek 15, EXIT 112 Jihlava – EXIT 119 Velký Beranov
  • úsek 16, EXIT 119 Velký Beranov – EXIT 134 Měřín
  • úsek 18, EXIT 134 Měřín – EXIT 141 V. Meziříčí západ
  • úsek 19, EXIT 141 V. Meziříčí západ – EXIT 146 V. Meziříčí východ
  • úsek 20, EXIT 146 V. Meziříčí východ – EXIT 153 Lhotka
  • úsek 21, EXIT 153 Lhotka – EXIT 162 Velká Bíteš
  • úsek 22, EXIT 162 Velká Bíteš – EXIT 168 Devět křížů
  • úsek 23, EXIT 168 Devět křížů – EXIT 178 Ostrovačice
  • úsek 25, EXIT 178 Ostrovačice – EXIT 182 Kývalka
.